השאיפה היא שזה לא יקרה לעולם, אבל המציאות מוכיחה אחרת, וקיים סיכוי לא מבוטל שבאיזשהו שלב תתקעו עם הרכב שלכם איפשהו בדרך, ובשביל הסיכוי הזה – שווה לקרוא את מה שכתבנו
נורה אדומה. המושג הזה שאול מעולם הרכב, ומי שרואה חיווי של נורה כזו ברכב יודע, שאם היא אדומה, זה סימן מבשר רעות. העקרון הוא שברגע שנורה כזו נדלקת יש לסור באופן מיידי למוסך. אבל לפעמים פשוט לא מספיקים להגיע אליו, ולפעמים הרכב מדומם מנוע גם בלי חיווי מוקדם. גם תקר בגלגל מוביל בדרך כלל למצב הזה, והנה, לפתע משום מקום אתם תקועים באמצע הדרך, או באמצע שום מקום. מה עושים עכשיו? באופן כללי, יש רצף פעולות שחשוב לזכור ולבצע בסדר הגיוני, ובהתאם לסיבת העצירה – להתקדם. אם מדובר בתקלה פשוטה שאתם יכולים לתפעל בעצמכם – עצרו בצד בבטחה ולאחר מכן פעלו על פי הצורך. אם לא, כנראה שתאלצו להמתין לחילוץ. הבשורות הטובות הן שאם יש לכם ביטוח מקיף לרכב מחברה אמינה, כנראה שיש בו גם סעיף הכולל שירותי גרירת רכב, מה שיחסוך לכם כסף, ובפוליסות מסויימות גם זמן יקר. בכל מקרה, התגובה הראשונית וההתמודדות היא קודם כל שלכם, אז קחו אוויר.
דבר ראשון תירגעו
קור רוח הוא ממש לא עניין מחייב והוא כמובן תלוי אדם. עם זאת, אם אתם יודעים להגיע אליו ולשלוט בו – הסיכויים הם שתתפקדו בצורה טובה, יעילה ובטוחה יותר.
נתחיל מבטוחה. הדבר הראשון במעלה הוא בטחון החיים שלכם, של עוד נוסעים ברכב במידה ויש, וגם של הסביבה. אם הרכב נתקע בנתיב תנועה, ולא הספקתם לעצור בצד הכביש – זה הזמן להגיע אליו. אם אתם בכביש בין עירוני – לבשו בעוד ברכב את האפוד הזוהר, הדליקו אורות מהבהבים, צאו ממנו בזהירות רבה תוך התבוננות שאין רכבים נעים סביבכם, ונסו להזיז את הרכב לשול הימני של הכביש. אם אפשר בקשו עזרה מעוברי אורח והביאו את הרכב אל מאחורי פס ההפרדה. הוציאו את משולש האזהרה והניחו אותו כ-100 עד 150 מטר מאחורי הרכב, זאת על מנת שתוכלו לסמן לנהגים אחרים את מיקומכם ולתת להם מספיק זמן להאט, לעקוף ולהימנע מתאונה. לאחר מכן התפנו לנסות לאתר את התקלה.
מה עושה הכפתור הזה
מגוון רחב של תקלות יכול לגרום לעצירת הרכב, חלקן פתירות במקום וחלקן מחייב חילוץ. נורות האזהרה ברכב אמורות לתת לנו חיווי אך לא תמיד הוא ברור. בספר הרכב שלכם אמור להופיע מידע על משמעות כל חיווי, ומאחר ואלו סימנים מוכרים כמעט בכל רכב בעולם – גם חיפוש קליל באינטרנט יכול להביא אתכם מהר יותר אל התוצאה. אם מדובר בהתחממות מנוע והוא כבה, בדקו שמן מים. במידה וחסר – מלאו, המתינו כ-20 דקות עד חצי שעה ונסו להניע שוב. אם סיבה היא מיכל דלק ריק – נעלו את הרכב והגיעו לתחנת הדלק הקרובה, מלאו לפחות 5 ליטר במיכל וחיזרו לתדלק את הרכב בעצמכם. עשו זאת בעזרת נהגים אחרים (לא נעים אבל אפשרי) או באמצעות מונית. במידה ותחנת הדלק נמצאת מרחק דקות הליכה בודדות – עשו זאת, אך השתדלו להשאיר את הרכב במיקום בעייתי כמה שפחות זמן. במידה והרכב אינו מניע כלל או "משתעל" בעת ההנעה – ייתכן שהמצבר התרוקן. זו תקלה נדירה יחסית מאחר וכאשר הרכב בתנועה החשמל אינו אמור להיעצר, אך הדבר יכול לקרות. במקרה כזה, נסו להניע את הרכב באמצעות "בוסטר" (סוללה ניידת ייעודית להתנעת רכב, להבדיל מכיסא הגבהה לרכב, שנקרא גם הוא בוסטר) וכבלים. אם אין ברשותכם את הציוד, נסו להיעזר ברכב אחר להנעה. במידה והמצבר התרוקן לחלוטין – קיימים חשמלאי רכב הנעים בדרכים, מגיעים אל הרכב התקוע ומחליפים את המצבר במקום. בדרך כלל העלות גבוהה יותר מאשר החלפה במוסך, אך היא חוסכת זמן ופוטרת אתכם מהגעה למוסך. בכל המקרים שציינו מעלה ניתן להיעזר גם בכל מיני חברות המציעות שירותי דרך וחילוץ, חלקן אף ללא תשלום, כדוגמת ארגון "ידידים" . אם מדובר בתקלת מנוע או מכל סיבה שהרכב אינו מניע או יכול להמשיך לנסוע – הגיע הזמן לקרוא לגרר.
זמן ומקום
בין אם תזמינו גרר באופן עצמאי ובין אם דרך חברת גרירה העובדת בהסדר עם חברת הביטוח שלכם – הכינו את עצמכם להמתנה לא קצרה. היא יכולה להמשך עד 4 שעות ואם יתמזל מזלכם ייתכן ותוך חצי שעה הרכב כבר יהיה מורם ומעוגן. אם אתם בדרך בין עירונית – מומלץ להמתין לגרר בתוך הרכב. במידה ואתם במקום מוסדר, הישארו קרובים לרכב ומוכנים לקריאה.
בסופו של דבר, הוא יגיע.